BLOG ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ Ε.Ν.

Ο Όμηρος, οι όμηροι των Σομαλών και η Αταλάντη

Τη ναυτική μας φύτρα δεν ξέρω αν την υπερβάλλουμε εμείς οι έλληνες. Κάθε λαός έχει για λόγου του να λέει παραμύθια προς επίρρωσιν της μεγαλοσύνης του, γιατί όχι κι εμείς;

Το βέβαιο είναι πως άλλος λαός δεν έχει έναν Όμηρο, τον πρώτο και αξεπέραστο θαλασσοπόρο στους ωκεανούς της ποίησης και τον μοναδικό τεχνίτη που λάξευσε έναν Οδυσσέα.

Ποιος υπήρξε ο Οδυσσέας; Τι μας έμαθαν στα σχολειά για τον Οδυσσέα; Στους περισσότερους νεοέλληνες έμεινε αχνά να κρατά τα γκέμια ενός ψεύτικου αλόγου κι έπειτα να παίρνει το μακρύ δρόμο της επιστροφής για την Ιθάκη. Πέρασε λέει από χώρες αμέτρητες και λιμάνια αφιλόξενα, συνάντησε μάγισσες, κύκλωπες και βασιλοπούλες, είδε πολλές φορές το χάρο με τα μάτια του και άλλες πάλι αντιμετρήθηκε με τα πλανερά τραγούδια των σειρήνων. Ώσπου κατάφερε στο τέλος να "ξεμπαρκάρει" στην Ιθάκη του.

Τα όσα ακολούθησαν στην Ιθάκη, εμάς εδώ δε μας πολυενδιαφέρουν. Όπως δε μας ενδιαφέρει να μάθουμε τι γίνεται στο σπίτι του καθενός από την ώρα που θα γυρίσει ο κάθε ταξιδεμένος. Ή και ταξιδεμένη. Μη λησμονούμε ότι στις μέρες μας υπάρχουν και θηλυκοί ταξιδευτές, που ακόμη και η φαντασία ενός Ομήρου δεν κατόρθωσε να οραματιστεί κι άφησε ακούνητη είκοσι χρόνια την Πηνελόπη να υφαίνει και ξυφαίνει το ταφίηον φάρος του γερο - Λαέρτη.

Μην κοιτάς που σήμερα κάποιες ... πηνελόπες, γυρνάνε στα πέλαγα και με άλλους φάρους ασχολούνται. Έτσι κι αλλιώς σήμερα και ο Όμηρος άλλαξε σημασία. Κι από ποιητής του πρώτου θαλασσοπόρου έγινε: "όμηρος", ο φόβος και ο τρόμος των σύγχρονων ναυτικών.

Αλήθεια, πόσοι ναυτικοί μας είναι αυτοί τη στιγμή όμηροι στα χέρια, ποιων άλλων; των πειρατών της Σομαλίας;

Χάρη σε ένα άρθρο του Πειρατικού Ρεπορτάζ (και προς αποφυγή παρεξηγήσεων εξηγούμε πως ουδεμία σχέση έχει με τους κανονικούς πειρατές και άλλες πειρατείες) πληροφορηθήκαμε κι εμείς τα θλιβερά δεδομένα και τα παραθέτουμε:

1. WIN FAR 161 Taiwanese tuna boat, seized on April 6, 2009.

2. AL KHALIQ Seized on Oct. 22, 2009. The Panamanian-registered ship carried 26 crew, 24 of them Indian. It is owned and operated by SNP Shipping of Mumbai. The 38,305 dwt bulk carrier was seized west of the Seychelles.

3. THAI UNION 3 Seized on Oct. 29, 2009. Pirates on two skiffs boarded the tuna fishing boat with 23 Russians, two Filipinos and two Ghanaians on board.

4. FILITSA Seized on Nov. 10, 2009. The 23,709 dwt cargo ship had a crew including three Greek officers and the rest Filipinos. The Marshall Islands-flagged ship had been heading from Kuwait to Durban, South Africa, when it was attacked 500 miles northeast of the Seychelles.

5. THERESA VIII Seized on Nov. 16, 2009. The chemical tanker was hijacked in the south Somali Basin, northwest of the Seychelles. The 22,294 dwt tanker had a crew of 28 North Koreans. The captain of the tanker died from gunshot wounds sustained during the hijack, a Somali pirate said.

6. MARAN CENTAURUS Seized Nov 29, 2009: The tanker was sailing from Kuwait to the Gulf of Mexico when it was seized near the Seychelles. The tanker had nine Greeks, two Ukrainians, one Romanian and 16 Filipinos on board and was carrying around two million barrels of crude oil.

7. SHAHBAIG Seized Dec. 6, 2009: Pirates seized the Pakistani-flagged fishing vessel, with a crew of 29 on board, thought to be Pakistani, 320 miles east of Socotra.

8. NESEYA Seized on Dec. 18, 2009. The Indian dhow with 13 Indian crew members was seized off the coast of Kismayo in southern Somalia.

9. AL MAHMOUD 2 Reported on Dec. 28, 2009. The cargo vessel left Yemen's southern port of Aden on Dec. 18, with 15 sailors and a captain on board -- all Yemenis.

10. ST. JAMES PARK Seized on Dec. 28, 2009. The UK-flagged 13,924 tonnes (dwt) chemical tanker with a chemical used to make plastics when it sent a distress signal from the Gulf of Aden. It's 26 crew members were from Bulgaria, Georgia, India, the Philippines, Poland, Romania, Russia, Turkey and Ukraine.

11. NAVIOS APOLLON Seized on Dec. 28, 2009: The Panama-flagged bulk cargo vessel was seized about 800 miles off the Somali coast, north of the Seychelles. The vessel was sailing from the U.S. to India with a cargo of fertiliser. The Greek management company confirmed there were 19 crew.

Τα στοιχεία προέρχονται από το Ρόιτερ στο οποίο αναφέρονται και τα ακόλουθα:

There were 324 pirate attacks worldwide in the year to Oct. 20, with 37 vessels hijacked and 639 hostages taken. In the same period in 2008 there were 194 attacks, 36 ships hijacked and 631 hostages, according to the latest figures from the ICC International Maritime Bureau's Piracy Reporting Centre (IMB).

-- Of the 324 incidents, attacks by Somali pirates in the Gulf of Aden and the east coast of Somalia numbered 174, with 35 vessels hijacked and 587 crew taken hostage.

-- Nearly 20,000 ships pass through the Gulf of Aden each year, heading to and from the Suez Canal.

Ποιος Όμηρος λοιπόν και ποια Οδύσσεια; Ωχριούν οι περιπέτειες του Οδυσσέα μπρος σε όσα τραβάνε οι σύγχρονοι απόγονοί του. Και ειλικρινά δεν ξέρω πόσοι από μας γνωρίζουμε τι ακριβώς συμβαίνει εκεί κάτω.

Σίγουρα δεν μπορούμε να το μάθουμε βλέποντας ειδήσεις στα κανάλια. Διότι ναι μεν έχουμε μπόλικα πια κανάλια αλλά ενημέρωση σε θέματα ουσίας δεν έχουμε. Ανοίγεις το χαζοκούτι και μένεις να παρακολουθείς από το ποιο πλοίο μπήκε πρώτο στο λιμάνι μέχρι σε ποια εκκλησία λειτουργήθηκαν πρωτοχρονιάτικα οι πολιτικοί μας ταγοί.

Την ίδια ώρα κάποιες οικογένειες άδικα περιμένουν ένα χαρμόσυνο νέο. Θέλουν δε θέλουν κρατούν σαν μόνη τους παρηγοριά πως θα νοιαστεί η εταιρεία και θα κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί για να γυρίσουν επιτέλους οι άνθρωποί τους από τη Σομαλία και τα χέρια των πειρατών.

Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι για τον όμιλο Αγγελικούση, στον οποίο ανήκουν τα συμφέροντα της διαχειρίστριας εταιρείας Μaran Τankers Μanagement, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», «πρώτο μέλημα είναι η ασφάλεια των ναυτικών που βρίσκονται επί του πλοίου και ως εκ τούτου», προσθέτουν, «κανείς δεν πρέπει να αμφιβάλλει ότι θα γίνουν όσα πρέπει να γίνουν τόσο για την ασφάλειά τους όσο και για την απελευθέρωσή τους».

Δεν αντιλέγουμε. Ειδικά για εταιρείες που ξέρουμε από πρώτο χέρι ότι νοιάζονται για τα πληρώματά τους. Όταν όμως τα πληρώματα αυτά τυγχάνουν και έλληνες πολίτες, περιμένουμε το ίδιο και περισσότερο να νοιαστεί και η πολιτεία. Αφορμή λαμβάνουμε από ένα σχόλιο που εντοπίσαμε στην Ημερησία:

Την προηγούμενη εβδομάδα στο περιθώριο της συνόδου του ΙΜΟ στο Λονδίνο, η οποία ασχολήθηκε με το καυτό θέμα της πειρατείας στις ακτές της Σομαλίας, η υπουργός Οικονομίας - Ναυτιλίας Λ. Κατσέλη είχε αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο ανάμειξης της κυβέρνησης σε διαπραγματεύσεις για την απελευθέρωση ελληνικών εμπορικών πλοίων.

με ημερομηνία 1/12/2009 και με αφορμή τη σύλληψη από πειρατές του ελληνικού δεξαμενόπλοιου Maran Centaurus του ομίλου Αγγελικούση. Η θέση αυτή της υπουργού συνάδει με ένα άλλο σχόλιο που εντοπίσαμε στην Ελευθεροτυπία με ημερομηνία 24/10/2009:

Την άμεση συνδρομή των ελληνικών αρχών, αλλά και των Ελλήνων πλοιοκτητών, στην καταπολέμηση της πειρατείας στην περιοχή της Σομαλίας ζήτησε ο βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Αντριου Σαπίρο, που είναι και ένας από τους στενότερους συνεργάτες της υπουργού Εξωτερικών κ. Κλίντον.

Ο κ. Σαπίρο είναι ο πρώτος αξιωματούχος της αμερικανικής κυβέρνησης που είχε χθες επαφές με τη νέα ελληνική κυβέρνηση (Δρούτσας- Μπεγλίτης- Χρυσοχοΐδης ) Ο κ. Σαπίρο επέμεινε ότι η Ελλάδα ως μεγάλη ναυτική δύναμη έχει κάθε συμφέρον να ενώσει τις δυνάμεις της στην καταπολέμηση του φαινομένου της πειρατείας.

Ο Αμερικανός αξιωματούχος ευχαρίστησε εκ νέου την Ελλάδα για τη συνδρομή της με δύο φρεγάτες στη διεθνή ναυτική δύναμη στη Σομαλία και ζήτησε από την κυβέρνηση να υπογράψει και αυτή «τη Διακήρυξη της Νέας Υόρκης». Η Διακήρυξη αυτή υπεγράφη στις 9 Σεπτεμβρίου 2009 από τις ΗΠΑ, Κύπρο, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη, Ηνωμένο Βασίλειο και Β. Ιρλανδία. Με τη διακήρυξη αυτή, τα πλοία των χωρών αυτών αναλαμβάνουν την ευθύνη να παίρνουν μέτρα αυτοπροστασίας των πλοίων τους στην περιοχή της Σομαλίας, αποτρέποντας ή καθυστερώντας τις προσπάθειες πειρατείας .

Ο κ. Σαπίρο ζήτησε μάλιστα από τους Ελληνες πλοιοκτήτες να συμμετάσχουν στο Διεθνές Ταμείο που έχει συσταθεί για την ενθάρρυνση των χωρών να συλλαμβάνουν πειρατές και ακόμα να τοποθετούν ένοπλες ή όχι φρουρές στα πλοία τους για την αποτροπή πειρατειών και τέλος να αρνούνται να πληρώνουν λύτρα στους πειρατές.

Να αρνούνται, κύριε Σαπίρο. Αλλά τι θα γίνει με τους ανθρώπους που βρίσκονται όμηροι στα χέρια τους; Εύκολο είναι εσείς οι δυνατοί της γης να λέτε τέτοιες κουβέντες. Ειδικά όταν δεν είναι όμηρος το δικό σας παιδί αλλά το παιδί ενός φτωχού και άσημου ανθρώπου.

Την ίδια ώρα για το συγκεκριμένο πλοίο, το Maran Centaurus, έχει εκδηλώσει ιδιαίτερη ανησυχία ακόμη και ο ΙΜΟ.

11/12/09

Την έντονη ανησυχία του εξέφρασε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Ευθύμιος Μητρόπουλος όσον αφορά τις συνθήκες κράτησης από τους πειρατές του VLCC του ομίλου Αγγελικούση Maran Centaurus.

Όπως επισημάνθηκε, το πλοίο κρατείται σε μη-ασφαλές αγκυροβόλιο, στα ανοιχτά της Σομαλίας και με την επιδείνωση του καιρού υπάρχουν φόβοι ότι μπορεί να προκληθεί ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή.

Υπενθυμίζεται ότι το πλοίο αιχμαλωτίστηκε από τους πειρατές στις αρχές Δεκεμβρίου, καθώς έπλεε από τη Σαουδική Αραβία προς τις ΗΠΑ, με φορτίο πετρελαίου αξίας 20 εκατ. δολαρίων.

Οι πειρατές έχουν προειδοποιήσει τις ναυτικές δυνάμεις που περιπολούν στην περιοχή να μην επιχειρήσουν να το απελευθερώσουν, γιατί θα βρεθούν προ μεγάλων εκπλήξεων.

Το πλοίο στην αρχή κρατήθηκε στη βάση των Πειρατών Hobyo και μετά μετακινήθηκε στην ακτή της Harardhere.

Ούτε με τον κ. Μητρόπουλο θα διαφωνήσουμε, είναι σημαντική και η παράμετρος της οικολογικής καταστροφής. Αν και οι οικολόγοι έχουν πολλά άλλα "οικολογικά" να προσθέσουν στο θέμα της πειρατείας στις ακτές της Σομαλίας. Διαφωτιστικό στο ζήτημα αυτό είναι ένα άρθρο της Wikipedia.

Η αναρχία που επικρατεί μετά την κατάρρευση της κεντρικής κυβέρνησης το 1991, σε συνδυασμό με τη θέση της στο Κέρας της Αφρικής, έχει καταστήσει τη Σομαλία ιδανικό προορισμό για πολλές ευρωπαϊκές αλιευτικές εταιρίες. Υπερσύγχρονα πλοία εισέρχονται παράνομα στα αφύλακτα σομαλικά χωρικά ύδατα και απομυζούν το θαλάσσιο πλούτο της χώρας, αποκομίζοντας κέρδη άνω των 300 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως και οδηγώντας σε απόγνωση τους ντόπιους ψαράδες.

Ακόμα χειρότερα, δυτικές εταιρίες επεξεργασίας αποβλήτων χρησιμοποιούσαν τα νερά της Σομαλίας επί μια δεκαετία για να ποντίζουν πυρηνικά, βιομηχανικά και νοσοκομειακά απόβλητα, κάτι που επιβεβαιωνόταν και από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΗΕ. Η χειροπιαστή απόδειξη ήλθε μετά το σεισμό της 26ης Δεκεμβρίου 2004, όταν το τσουνάμι ξέβρασε ολόκληρα κοντέινερ με βαρέλια αποβλήτων. Μαρτυράται ότι χιλιάδες άνθρωποι ασθένησαν και τριακόσιοι πέθαναν από την επαφή με τα βαρέλια.

Υπ' αυτές τις συνθήκες, μεγάλο τμήμα των επαγγελματιών αλιέων της περιοχής εξωθήθηκε στην πειρατεία από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας. Αρχικά οι πειρατές ενδιαφέρονταν να εξασφαλίσουν τα νερά τους πριν εμπλακούν ξένοι επιχειρηματίες ή στρατιωτικές δυνάμεις. Τα κρούσματα μειώθηκαν προσωρινά με την άνοδο των Ηνωμένων Ισλαμικών Δικαστηρίων στην εξουσία (2006), αλλά η πειρατική δραστηριότητα ανέκαμψε μετά την εισβολή της Αιθιοπίας το Δεκέμβρη του ιδίου έτους.

Αντιλαμβανόμενοι τα κέρδη της πειρατείας, μιας και τα λύτρα συνήθως αποδίδονταν, οι τοπικοί φύλαρχοι άρχισαν να συνεπικουρούν τους πειρατές, μοιραζόμενοι από κοινού τα κέρδη. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι απαγωγείς δεν έβλαψαν τους ομήρους, ώστε να εξασφαλίσουν την απόδοση των λύτρων. Έχουν στηθεί ολόκληρες επιχειρήσεις και δίκτυα «παροχής υπηρεσιών» για την «περιποίηση» των ομήρων, με σταθερές προμήθειες σε ποτά και τσιγάρα.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, προσέξτε το συγκριτικό βαθμό του επιθέτου, οι απαγωγείς δεν έβλαψαν τους ομήρους. Εμείς σ' αυτό στεκόμαστε και προσπερνούμε τα άλλα περί οικολογίας, που και πολλά θα μπορούσαμε να πούμε και μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, ιεραρχώντας πρώτο όλων το ενδιαφέρον μας για τους ανθρώπους που κινδυνεύουν.

Ποιοι ακριβώς είναι οι κίνδυνοι αυτοί θα αφήσουμε τα πραγματικά δεδομένα να μιλήσουν έτσι όπως τα έχει η αγγλική wikipedia καταγράψει λεπτομερώς. Πατήστε το λινκ για να ενημερωθείτε πώς ακριβώς εξελίχθηκαν τα περιστατικά όλων των πλοίων που έπεσαν στα χέρια των Σομαλών τα τελευταία χρόνια. Και πόσοι πλήρωσαν με τη ζωή τους τα παιχνίδια ανάμεσα στους Σομαλούς και τους ισχυρούς της γης εκεί κάτω στο Κέρας της Αφρικής.

Ναι, δεν είναι πάντα αναίμακτες οι πειρατείες. Κι αυτό ελάχιστα προβάλλεται.

Πέρα όμως από το θάνατο υπάρχει και κάτι φρικτότερο. Τουλάχιστον για μας τις γυναίκες. Ο βιασμός. Και από το ίδιο άρθρο της wikipedia (της αγγλικής τονίζουμε) παραθέτουμε το ακόλουθο συγκλονιστικό στοιχείο:

Somali pirates captured the Ariana on May 2 with its 24 Ukrainian crew in the Indian Ocean on route from Brazil to the Middle East. In November, with the release of Spanish ship Alakrana, that was in contact during captivity with the Ariana to give fuel, was known that within this vessel are kidnapped two women and a girl of 12 years old.

One of the abducted women, Larisa, 39 years old ship's cook, was raped by pirates.

Then she had a miscarriage (it is unknown if she became pregnant as a result of the rape or not) with a large hemorrhage, heavy infection, and serious health problems. The Alakrana’s skipper tried to convey to the Ariana medicines to help Larisa, but Adan Jama, one of the pirates who had hijacked the Spanish ship, threw overboard those medicines.

Αlso, according to the testimony from the driver's Alakrana, on board were two women, one of whom had given birth during the hijacking of the ship, having the baby about four months; also said the girl wich twelve years old was raped by a pirate very young. The ship was released on 10 December 2009 after a ransom of almost $3,000,000 was paid.

Πλοίο Αριάνα. Ελληνικό πλοίο. Κι ας είχε πλήρωμα μόνο ουκρανούς. Συνελήφθη από τους πειρατές τον περασμένο Μάιο. Αφέθηκε ελεύθερο μόλις το Δεκέμβρη. Στο μεταξύ, όσο κρατούσαν οι διαπραγματεύσεις η ουκρανή Λαρίσα βιαζόταν από τους πειρατές. Υποψίες υπάρχουν ότι την ίδια ατυχία είχε ακόμη και η 12χρονη κόρη της.

Τώρα στα χέρια των Σομαλών πειρατών βρίσκονται άλλα ελληνικά πλοία. Τα αναφέραμε παραπάνω. Το ερώτημα είναι:

Υπάρχουν γυναίκες στα πλοία αυτά;

Και πιο συγκεκριμένα:

Υπάρχουν ελληνίδες όμηροι αυτή τη στιγμή στα χέρια των Σομαλών πειρατών;

Και αν υπάρχουν, ποιος μπορεί να εγγυηθεί ότι δε θα υποστούν τα ίδια που υπέστη η άτυχη ουκρανή;

Ζητάμε τη βοήθεια οιουδήποτε μπορεί να πιέσει ώστε να δοθεί απάντηση στα ερωτήματα που θέσαμε. Και όχι μόνο απάντηση. Η ουσία είναι να ασκηθεί πίεση προς όλες τις κατευθύνσεις ώστε να λάβει το συντομότερο δυνατό τέλος η ομηρεία του πλοίου στο οποίο υπάρχει γυναίκα.

Ναι, ο Όμηρος δεν μπόρεσε να συλλάβει ένα θηλυκό Οδυσσέα. Όμως φρόντισε τον δικό του Οδυσσέα να τον θέσει υπό την προστασία της Αθηνάς. Έτσι και γλίτωσε από κύκλωπες και λαιστρυγόνες.

Ο κ. Σαπίρο που τώρα ζητάει να μην καταβάλλονται λύτρα στους Σομαλούς, και να αφήνονται επί μήνες στα χέρια των Σομαλών οι όμηροι, δεν είχε παππού του τον Όμηρο.

Εμείς, που καυχιόμαστε για την καταγωγή και την ιστορία μας, χρωστάμε να αποδείξουμε πως είμαστε άξιοι απόγονοι. Και όχι μόνο τη βοήθεια της Αθηνάς να επικαλεστούμε, δηλαδή του νου μας, αλλά και την αρχαία παροιμία να θυμηθούμε:

ΣΥΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΑ ΚΙΝΕΙ

Όχι μόνο τα "μήνιν άειδε" που έλεγε και ο Σολωμός, μα τα συνήθια της Ιλιάδας να εφαρμόσουμε. Όχι μόνο την κούφια διδασκαλία του Ομήρου. Και όχι σε όλα τα κούφια λόγια.

Είδαμε πριν μερικούς μήνες τους Αμερικανούς να πανηγυρίζουν, σώζοντας έναν πλοίαρχο από τα νύχια των Σομαλών. Πώς; Διαβάστε στο ΒΗΜΑ. Με τη δύναμη των όπλων τους. Που βλέπουν λέει και στο σκοτάδι και ξεκάνουν με μια σφαίρα τρεις Σομαλούς. Και δήλωνε τότε ο πλανητάρχης:

Επιθυμώ να ξεκαθαρίσω ότι είμαστε αποφασισμένοι να ανακόψουμε την άνοδο της πειρατείας σε αυτή την περιοχή και ότι για να επιτύχουμε αυτό τον στόχο θα πρέπει να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μαζί με τους εταίρους μας, ώστε να αποτραπούν μελλοντικές επιθέσεις»δήλωσε ο κ. Ομπάμα. Και τόνισε ότι«αισθάνεται την ίδια περηφάνια με όλους τους Αμερικανούς»τόσο για την αποτελεσματικότητα του πολεμικού ναυτικού όσο και για τη γενναιότητα του πλοιάρχου Φίλιπς.

Αυτά μόλις την περασμένη άνοιξη. Τον Απρίλη. Την αμέσως επόμενη μέρα ιδού πώς αντέδρασαν οι Σομαλοί:

Κάνοντας πράξη τον διακηρυγμένο... αντιαμερικανισμό τους, σομαλοί αντάρτες επιτέθηκαν χθες στο Μογκαντίσου με βλήματα όλμου εναντίον αεροσκάφους που μετέφερε τον αμερικανό βουλευτή Ντόναλντ Πέιν. Ενας όλμος στόχευσε το αεροσκάφος την ώρα που απογειωνόταν και άλλοι τέσσερις έπεσαν στον διάδρομο αμέσως μετά- όλοι ευτυχώς χωρίς να βρουν τον στόχο τους. Την ευθύνη ανέλαβε η ένοπλη ισλαμική οργάνωση Αλ Σαμπάαμπ.

Και ξέρουμε όλοι πώς αντέδρασαν και τους επόμενους μήνες. Αυξάνοντας τις επιθέσεις τους σε πλοία, τόσο σε αριθμούς επιθέσεων όσο και σε έκταση του θαλάσσιου χώρου που εκδηλώνονται. Η επίθεση στο Maran Centaurus σημειώθηκε σε 750 μίλια απόσταση από τις ακτές! Έξω μεν, όπως γράφτηκε στο ΒΗΜΑ, από τις εγκεκριμένες διαδρομές, τόσο όμως μακριά που κανείς λογικός άνθρωπος δεν μπορεί να επιρρίψει ευθύνες στον πλοίαρχο ή στην εταιρεία. Ποτέ εξάλλου οι πειρατές δεν είχαν ξαναχτυπήσει σε τέτοια απόσταση.

Λίγες ώρες αργότερα, ένα ακόμη ελληνικό δεξαμενόπλοιο, το Σίκινος, δέχτηκε κι αυτό επίθεση. Κατάφερε να ξεφύγει. Το πλήρωμα, ανάμεσά τους και 8 έλληνες, με μάνικες νερού και φωτοβολίδες έτρεψαν τους πειρατές σε φυγή. Μπράβο στους λεβέντες! Αν όμως έχανε κάποιος τη ζωή του εκείνη την ώρα από καμιά αδέσποτη, ή αν ακόμη χειρότερα έβρισκε καμιά αδέσποτη το πλοίο, δεξαμενόπλοιο ήταν, ποιος θα βρισκόταν να τους πει μπράβο; Και στο κάτω κάτω οι άνθρωποι έχουν προσληφθεί για να βγάλουν ένα μεροκάματο, όχι να πολεμάνε με πειρατές μεσοπέλαγα.

Η πειρατεία πρέπει να εκλείψει και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Κι ας είναι μία από τις αρχαιότερες μάστιγες των ναυτικών, αφού άλλο δεν είναι παρά μια ακόμη μορφή βίας. Και η βία είναι βαθιά χαραγμένη στο dna του ανθρώπου.

Πώς καταπολεμιέται η βία; Πώς θα καταπολεμηθεί και η πειρατεία; Με βία και πάλι;

Μα η βία γεννάει βία. Αυτό πια το ξέρουν και τα μικρά παιδιά. Και το ξέρουμε ακόμη καλύτερα όσοι ασχολούμαστε με μικρά παιδιά. Γι' αυτό και έχει εξοβελιστεί η βία από τη σύγχρονη παιδαγωγική.

Εμείς λέμε και υποστηρίζουμε πως άδικα δεν έπλασε η ελληνική γλώσσα τη λέξη όμηρος όμοια με το όνομα του αρχαίου ποιητή. Είναι καιρός να τον ξαναθυμηθούμε τον παππού τον Όμηρο. Και όσα μας δίδαξε. π.χ:

Διάβαζα σε ένα άρθρο της Καθημερινής, του περασμένου Απρίλη:

Η έξαρση των τελευταίων μηνών ωστόσο, οδήγησε στη δημιουργία μίας διεθνούς ναυτικής δύναμης, η οποία περιπολεί στα νερά της δυτικής Αφρικής και στα στενά του Άντεν, προκειμένου να περιορίσει τη δράση των πειρατών. Η ευρωπαϊκή επιχείρηση «Αταλάντη» - η οποία τελεί υπό ελληνική διοίκηση - έχει οδηγήσει στη σύλληψη δεκάδων πειρατών, παρόλα αυτά

Μένει να δούμε ποιο θα είναι το αποτέλεσμα της διεθνούς στρατιωτικής παρέμβασης. Πολλοί διεθνείς παρατηρητές επιμένουν ότι το πρόβλημα της πειρατείας στη Σομαλία, θα λυθεί μόνον εάν καταληφθούν οι βάσεις των πειρατών. Αυτό δεν φαίνεται όμως να είναι ακόμη στις προτεραιότητες της διεθνούς κοινότητας, της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ.

Αναγκαστικά θυμήθηκα τον Όμηρο. Και την Ελένη θυμήθηκα. Και τον Πάρι. Και την Τροία.

Και τον τρωικό πόλεμο. Θυμάστε σίγουρα πώς έληξε. Δούρειος ίππος είναι αυτός, ξεχνιέται;

Και ποιανού ιδέα ήταν αυτός ο δούρειος ίππος, θυμάστε.

Έχετε όμως σκεφθεί ποτέ γιατί ο Όμηρος διάλεξε ακριβώς αυτόν, τον Οδυσσέα, να τον ταλαιπωρήσει ακόμη δέκα χρόνους μέσα στα πέλαγα μέχρι να φτάσει στην Ιθάκη; Τι ήθελε να πει ο ποιητής; Και τι ήθελε να πει και ο άλλος ποιητής, ο εθνικός μας, αναφωνώντας:

"Και την Ελένη αστόχησα, κι έλεγα μνήστητί μου!" (από τον Κρητικό του Σολωμού)

Εμείς όχι. Δεν αστοχάμε την Ελένη. Και την αρχαία και κάθε άλλη σημερινή. Ακόμη και αν προσπαθούν να μας κάνουν να την ξαστοχήσουμε μιλώντας δήθεν για Αταλάντες οι διάφοροι ατάλαντοι επισείοντας πως τελεί υπό ελληνική διοίκηση!!!

Ακριβώς γιατί έκαμαν το λάθος να βαφτίσουν Αταλάντη την επιχείρηση. Αλήθεια, τι ξέρετε για την Αταλάντη;

Υπήρξε η μοναδική γυναίκα αργοναύτης. Θα μπορούσαμε δηλαδή να πούμε ότι η Αταλάντη, έστω και μυθικό πρόσωπο, υπήρξε η πρώτη γυναίκα ναυτικός. Έμεινε όμως ονομαστή και για κάτι άλλο. Γιατί σκότωσε τους κενταύρους Ροίκο και Υλαίο που προσπάθησαν να τη βιάσουν.

Αν λοιπόν στη σημερινή εποχή κάποιοι έχουν πλήρη σύγχυση των ονομάτων και των μύθων και βαφτίζουν Αταλάντη μια επιχείρηση που αντί να φρενάρει τους πειρατές οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη ένταση και καταλήγει σε βιασμούς των γυναικών ναυτικών στα πλοία που τελούν υπό ομηρεία, το μόνο που επιβεβαιώνουν είναι την άγνοιά τους σε όλα εκείνα τα αρχαία σύμβολα και στη δική μας άγνοια επίσης στοχεύουν.

Δεν αγνοούμε όμως. Γι' αυτό ξαναρωτάμε:

Υπάρχουν γυναίκες ναυτικοί όμηροι στα χέρια των Σομαλών;

Υπάρχουν ελληνίδες ναυτικοί όμηροι στα χέρια των Σομαλών;

Ρωτάμε ακόμη: Αν η αποτυχία να αντιμετωπιστεί η πειρατεία άλλο δεν είναι παρά ο δούρειος ίππος για επανάληψη του τρωικού πολέμου. Μια καλοστημένη παγίδα που προετοιμάζει το έδαφος για εισβολή σε μια φτωχή αφρικανική χώρα. Και αν οι ναυτικοί άλλο δεν είναι παρά το δόλωμα στην παγίδα αυτή.

Και οι άντρες και οι γυναίκες ναυτικοί. Γιατί εκτός από τους βιασμούς, το είπαμε, έχουμε και φόνους ναυτικών. Και έχουμε και οικογένειες που δεν έκαναν φέτος ούτε Χριστούγεννα, ούτε Πρωτοχρονιά. Καρδιοχτυπώντας για τους δικούς τους που βρίσκονται στο έλεος των πειρατών και της ... Αταλάντης.

Της Αταλάντης που έμεινε γνωστή και για ένα της πάθημα. Τον αγώνα δρόμου που έχασε από τον Ιππομένη, χάρη στο τέχνασμά του να της πετά χρυσά μήλα. Έσκυβε η Αταλάντη να πιάσει τα μήλα, κι έτσι ο Ιππομένης κατάφερε να φτάσει πρώτος στο τέρμα.

Ποιος ξέρει; Ίσως εκείνοι που βάφτισαν την επιχείρηση "Αταλάντη" να μην ήταν τελείως αγράμματοι. Αλλά κι εμείς δεν τρεφόμαστε μόνο με μύθους. Γι' αυτό και ζητάμε να σταματήσει η εκστρατεία για το χρυσόμαλλο (κ)έρας που όμοια με τις αρχαίες εκστρατείες δε διστάζουν να καταφεύγουν σε ανθρωποθυσίες για να φυσήξει ούριος άνεμος στα σχέδιά τους.

Ιδιαίτερα ζητάμε από την πολιτεία να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για άμεση απελευθέρωση των ομήρων και ιδιαίτερα των γυναικών που πέφτουν στα χέρια των Σομαλών.

Φτάνει και περισσεύει το περιστατικό με την ουκρανή Λαρίσα. Ας μην αφήσουμε να προστεθεί και όνομα ελληνίδας...

Γι' αυτό και επιμένουμε στην ερώτηση:

Υπάρχει ελληνίδα όμηρος αυτή τη στιγμή στα χέρια των Σομαλών πειρατών;

Κι όποιος μπορεί, παρακαλούμε θερμά να βοηθήσει τον αγώνα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Welcome onboard! Αφήστε μας το μήνυμά σας και θα προσπαθήσουμε να σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατό. Εκτός αν αλλού αρμενίζουμε... Οπότε κουράγιο μέχρι να καταπλεύσουμε και πάλι στο λιμάνι...

ΔΩΣΤΕ ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΔΟΚΙΜΩΝ!

ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΑΕΝ ΑΠΑΙΤΟΥΝ:


ΤΕΡΜΑ ΠΙΑ ΣΤΟΝ ΕΜΠΑΙΓΜΟ!

ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΩΡΑ!


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΑΕΝ

Η ώρα σε όλο τον κόσμο

Οικολογικό Περισκόπιο

10 ΙΟΥΛΙΟΥ 2010: ΤΡΙΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΕΣ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΧΟΛΗ



Ο ΟΡΚΟΣ


ΕΜΕΙΣ ΤΟΝ ΚΡΑΤΗΣΑΜΕ...


ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΜΑΣ ΤΟΝ ΖΗΤΗΣΑΝ;


Στα μάτια σας, μας είπαν, βλέπουμε το μέλλον της Ναυτιλίας. (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Φικιώρης)

Μα το δικό μας μέλλον αποδείχτηκε κόλαση.

Τώρα τα ίδια τάζουν στα νέα κορίτσια για να τα πείσουν να πάνε στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Αυτές δε θα χρειαστεί να περιμένουν για να ανακαλύψουν την ίδια κόλαση της ανεργίας. Από το πρώτο εξάμηνο σπουδών, αναζητώντας καράβι για πρακτική άσκηση, βρίσκονται αντιμέτωπες με τις κλειστές πόρτες των εταιρειών. Δεκάδες νέες καπετάνισσες κινδυνεύουν να χάσουν το επόμενο εξάμηνο της σχολής γιατί ο Ιούλιος μπήκε και καράβι δε βρήκαν. Πολλές ακόμη αναγκάστηκαν ήδη να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους για τον ίδιο λόγο. Μα κανενός υπευθύνου δεν ιδρώνει το αυτί.

Αντίθετα μας ζητούν να σκεφτούμε το κρουαζιερόπλοιο Ζενίθ και τα διαφυγόντα κέρδη για τον τουρισμό. Την ώρα που οι ναυτεργάτες, γυναίκες και άντρες, βρίσκονται στο απόλυτο ναδίρ. Και απαιτούν να μην απεργούμε, να μην αγωνιζόμαστε για το δίκιο μας. Είμαστε υποχρεωμένες να μην υπακούσουμε. Το δις εξαμαρτείν δεν αρμόζει ούτε στις γυναίκες. Και ειδικά σε καπετάνισσες.

Ορκιστήκαμε για καπετάνισσες. Όχι για νέες Ιφιγένειες. Και αυτόν τον όρκο θα τιμήσουμε. Καπετάνισσες στη θάλασσα και καπετάνισσες στη ζωή. Με το κεφάλι ψηλά απαιτούμε να τηρηθούν οι υποσχέσεις που μας δόθηκαν. Και να ληφθούν μέτρα ώστε να μη σβήσει ο θεσμός τριάντα χρόνων. Το μέλλον της ναυτιλίας ανήκει και σε μας. Όχι γιατί μας το έταξε ένας υπουργός μα γιατί έχουμε κι εμείς προσφέρει τον ιδρώτα μας για την ελληνική ναυτιλία.

Τώρα όμως με την άρση του καμποτάζ και τον αφανισμό των ελλήνων ναυτεργατών που θα σημάνει, το ΝΑΤ κινδυνεύει να χρεωκοπήσει. Πώς θα πληρωθούν οι συντάξεις σε όσους ναυτεργάτες τόσα χρόνια έδιναν τις εισφορές τους;

Γι' αυτό στον αγώνα κατά της άρσης του καμποτάζ είμαστε όλοι ενωμένοι. Άντρες και γυναίκες. Παλιές και νέες καπετάνισσες. Και είναι ο αγώνας αυτός αγώνας επιβίωσης.

Μη μας ζητάτε λοιπόν να σκεφτούμε το Ζενίθ. Γιατί αυτός που βρίσκεται στο ναδίρ δεν έχει πια τίποτε άλλο να χάσει αν αγωνιστεί. Εκτός από τις αλυσίδες του.

Βίρα λοιπόν τις άγκυρες! Κι ας σπάσουν και οι καδένες. Για το μέλλον που ονειρευτήκαμε και δικαιούμαστε μετά από τριάντα χρόνια να ζήσουμε. Την καταξίωση του θεσμού της ελληνίδας καπετάνισσας.

Έτσι τιμούμε εμείς την επέτειο των τριάντα χρόνων από την αποφοίτηση. Με αγώνες!

Εκεί, στον Πειραιά, στο λιμάνι. Που η ακηδία όλων μας ξεμπάρκαρε.

Είναι η ώρα να μας ξαναβρούν μπροστά τους. Και η ώρα να σταματήσουν να ξεγελάν κι άλλες αθώες κοπέλες με κούφιες υποσχέσεις. Η ώρα να βγει ο θεσμός από την κόλαση.

Τριάντα χρόνια μετά ξέρουμε καλά γιατί μας άνοιξαν την πόρτα της ναυτιλίας. Χωρίς καν να το ζητήσουμε εμείς. Τώρα νομίζουν πως έχουν το δικαίωμα να την ξανακλείσουν. Ωραία λοιπόν. Στις δικές τους κλειστές πόρτες απαντάμε με κλειστά λιμάνια. Δίκαιο δεν είναι;

Ή όλοι μαζί στο ζενίθ ή όλοι μαζί στο ναδίρ. Δεν μπορεί η μεν ελληνόκτητη ναυτιλία να είναι πρώτη στον κόσμο και να ανθοφορεί και οι έλληνες ναυτεργάτες να πετιούνται στον καιάδα. 85.000 έλληνες ναυτικοί το 1980, λιγότεροι από 20.000 σήμερα. Μιλάνε οι αριθμοί. Κόντρα στους αριθμούς για τα διαφυγόντα κέρδη από το Ζενίθ και το κάθε Ζενίθ. Και στο κάτω κάτω ΠΑΝΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ.

Απαιτούμε λοιπόν από την Πολιτεία να θέσει στο ζενίθ της τον άνθρωπο. Ζητάμε να πάρει πίσω την άρση του καμποτάζ και να θεσμοθετήσει μέτρα στήριξης τόσο των ελλήνων ναυτεργατών όσο και της γυναίκας ναυτεργάτριας.

Ζητάμε πολλά; Όχι! Ζητάμε μόνο να τιμήσουν τα τριάντα χρόνια που χωρίς καμία στήριξη καταφέραμε να κρατήσουμε ζωντανό το θεσμό της ελληνίδας καπετάνισσας. Και που παρά τις αντιξοότητες έχουμε σήμερα να καμαρώνουμε αρκετές συναδέλφισσες σε βαθμό υποπλοιάρχου αλλά και πρώτου πλοιάρχου.

Αποδείξαμε πως μπορούμε να σταθούμε ισάξια με τους άντρες συναδέλφους στις γέφυρες των πλοίων. Και δεν ανεχόμαστε άλλο πια ούτε διακρίσεις εξαιτίας του φύλου μας ούτε και άλλη εκμετάλλευση των γυναικών ναυτικών με στόχο να χτυπηθεί συνολικά το ναυτεργατικό κίνημα. Σας είπαμε, ξέρουμε γιατί μας ανοίξατε την πόρτα. Δε μας κάνατε χάρη.

Μας βάλατε στα καράβια για τον ίδιο λόγο που τώρα βάζετε τους αλλοδαπούς. Χωρίς να νοιάζεστε αν θα τα καταφέρουμε επαγγελματικά. Μας θέλατε το πολύ πολύ για ανθυποπλοιάρχους. Δεν περιμένατε πως θα καταφέρουμε κάτι καλύτερο. Επιδιώκατε να δημιουργήσετε ζευγάρια ναυτικών. Να μένουμε περισσότερο στο πλοίο, να δεχόμαστε μικρότερους μισθούς για να μας ναυτολογήσετε μαζί. Κι όταν τα σχέδιά σας βγήκαν όλα πλάνα, βιαστήκατε να μας κλείσετε την πόρτα. Προτιμώντας τους αλλοδαπούς.

Ε, σας λέμε ότι και αυτό το σχέδιο πλάνη θα βγει. Θα φροντίσουν οι ναυτεργάτες γι' αυτό. Κι εμείς θα σταθούμε δίπλα τους. Δίπλα στο ταξικό ναυτεργατικό κίνημα. Γιατί αυτό και μόνο μας στήριξε αταλάντευτα τριάντα τόσα χρόνια. Αν μη τι άλλο χρωστάμε τώρα να ανταποδώσουμε.

Γιατί αχάριστες οι ελληνίδες καπετάνισσες δεν είναι. Και το ξέρετε. Όπως αγαπήσαμε τα καράβια σας όταν μας δώσατε την ευκαιρία να εργαστούμε , και υπερβάλαμε εαυτούς για να σταθούμε αντάξιες, ίδια τώρα τιμούμε τα τριάντα χρόνια της παρουσίας μας υποστηρίζοντας ολόψυχα τον αγώνα των ναυτεργατών.

Στο κάτω κάτω δε μας αφήσατε άλλο δρόμο. Ο αγώνας των ναυτεργατών είναι η μόνη μας ελπίδα να μη σβήσει ο κλάδος μας. Και να μην πάνε στράφι τριάντα χρόνια προσπάθειας και θυσίας.